PremiumOncologie

Wortelen eten om blaaskanker te voorkomen?

Een meta-analyse bevestigt dat vitamine A blaaskanker zou kunnen voorkomen.

Dr. Jacques Ninane - 22 mei 2014

Een recente meta-analyse van 25 studies (gepubliceerd tussen 1988 en 2013, met in het totaal 11.350 patiënten) bevestigt dat vitamine A een rol zou kunnen spelen bij de preventie van blaaskanker. Vitamine A-inname verlaagt het risico op blaaskanker (samengevoegd RR 0,82; 95% betrouwbaarheidsinterval 0,65 tot 0,95). Tussen de inname van retinol en het risico op blaaskanker (0,88; 0,73 tot 1,02) bestaat echter geen significante correlatie.

Dat laatste komt volgens de auteurs doordat de studies waarop de meta-analyse werd uitgevoerd, zeer heterogeen zijn. Sommige studies zijn niet gebaseerd op de vitamine A-consumptie, maar op de plasmaconcentratie van retinol. Volgens die laatste studie is de correlatie nog duidelijker en verlaagt de inname van vitamine A dus het risico op blaaskanker (RR 0,64; 95% BI 0,38 tot 0,90).

Tang J et al. Vitamin A and risk of bladder cancer: a meta-analysis of epidemiological studies. World Journal of Surgical Oncology 2014; 12: 130.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine