PremiumOncologie

Suikerhoudende dranken verhogen het kankerrisico

photo

Volgens een nieuwe Franse studie correleert de consumptie van suikerhoudende dranken met een hoger risico op kanker. Een geringere consumptie van suikerhoudende dranken zou het aantal gevallen van kanker kunnen verlagen.

Luc Ruidant - 22 juli 2019

De laatste tientallen jaren stijgt de consumptie van suikerhoudende dranken wereldwijd gestaag. Tal van studies hebben het effect ervan op de cardiovasculaire gezondheid aangetoond. De correlatie met kanker werd echter duidelijk minder onderzocht.

Franse auteurs hebben hun studie uitgevoerd bij 101 257 mensen van 18 jaar of ouder (gemiddelde leeftijd 42,2 jaar) die hadden deelgenomen aan het grote Franse cohortonderzoek NutriNet-Santé en die tussen 2009 en 2018 gedurende gemiddeld 5,1 jaar waren gevolgd. De gebruikelijke voedselinname werd geraamd op grond van herhaalde 24 uursmetingen (gemiddeld 6 per deelnemer) van meer dan 3300 suikerhoudende/gezoete dranken en voedingsmiddelen. De auteurs hebben dan de correlatie onderzocht tussen de consumptie van suikerhoudende dranken en het kankerrisico en het risico op borstkanker, prostaatkanker en colorectale kanker.

De consumptie van suikerhoudende dranken blijkt te correleren met een hoger risico op kanker (2193 gevallen op de 101 257 deelnemers) en vooral met een hoger risico op borstkanker (693 gevallen). Bij elke toename van de gemiddelde dagelijkse consumptie van suikerhoudende dranken met 100 ml steeg het kankerrisico met ongeveer 18% en het risico op borstkanker met 22%. De consumptie van 100% zuiver vruchtensap correleerde ook met een hoger risico op kanker. Dat was niet het geval met dranken met kunstmatige zoetstoffen. Er werd echter geen correlatie vastgesteld met colorectale kanker en prostaatkanker. De cohorte telde echter vooral vrouwen (79%), wat die onevenwichtigheid kan verklaren.

Een observationele studie kan echter nooit aantonen dat het gaat om een oorzakelijk effect.

(referentie: British Medical Journal, 10 juli 2019, doi: 10.1136/bmj.l2408)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine