PremiumPneumologie

Covid-19: vitamine D speelt mee bij het onderdrukken van de ontsteking

photo

Amerikaanse vorsers hebben ontdekt dat vitamine D zou kunnen helpen bij het bestrijden van de ontsteking in cellen van patiënten met een ernstige Covid-19. Ze specificeren dat het niet gaat om pillen die zonder voorschrift te verkrijgen zijn.

Luc Ruidant - 29 november 2021

Eerdere studies hebben aangetoond dat vitamine D de door T-lymfocyten veroorzaakte ontsteking kan verminderen bij patiënten met een zeer ernstige Covid-19. Andere studies spreken dat echter tegen. Een groep van de Purdue University in Indiana en de National Institutes of Health heeft het verband tussen vitamine D en de door immuuncellen veroorzaakte ontsteking nader onderzocht.

In een eerdere studie hadden de wetenschappers al onderzocht hoe virussen de longcellen aanvallen. Virussen blijken het complementsysteem te activeren. Ze hebben dan studies op touw gezet om na te gaan hoe ze activering van het complementsysteem kunnen blokkeren om de daaruit voortvloeiende ontsteking af te remmen.

Prof. Kazemian et coll., die veel expertise hebben inzake gensequencing en extractie van gegevens, hebben de longcellen van acht Covid-19-patiënten met longontsteking geanalyseerd. Bij Covid-19-patiënten blijkt de pro-inflammatoire fase van de Th1-cellen, een subgroep van T-cellen die meespelen bij de overmatige ontstekingsreactie op het sars-CoV-2, niet uitgeschakeld te zijn. Misschien doordat de patiënten niet genoeg vitamine D hadden of door een gebrekkige respons van de cellen op vitamine D. De longontsteking neemt dan toe.

Bij een infectie doorlopen de Th1-cellen een pro-inflammatoire fase, die de infectie uitschakelt. Daarna valt het systeem uit en schakelt het over naar een ontstekingsremmende fase. In de studie, die in Nature Immunology is gepubliceerd, hebben de vorsers aangetoond dat vitamine D een rol zou kunnen spelen bij het beëindigen van de ontsteking en de overgang van pro-inflammatoire naar anti-inflammatoire fase zou kunnen versnellen.

"We weten het nog niet met zekerheid, maar theoretisch zou vitamine D patiënten met een ernstige door Th1-cellen veroorzaakte ontsteking kunnen helpen", commentarieert prof. Kazemian. Hij oppert dat intraveneuze toediening van vitamine D in combinatie met de bestaande behandeling de ernst van een Covid-19 zou kunnen verminderen.

"Eerst moet echter verder onderzoek worden verricht, meer bepaald klinische studies en tests op patiënten, om onze in-vitro-experimenten te bevestigen, en pas dan kan worden gedacht aan therapeutische toepassingen", zei hij nog. En hij voegde eraan toe dat hij in dit stadium niet oproept tot inname van vitamine D in hoge dosering in een poging Covid-19 te voorkomen of de ernst ervan te verminderen."

(referentie: Nature Immunology, 11 november 2021, doi:10.1038/s41590-021-01080-3)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine