PremiumMedische actualiteiten

Meer vezels, minder sterfte

Wie iedere dag opnieuw kiest voor een vezelrijke voeding loopt minder risico om vroegtijdig te overlijden aan een hartziekte of kanker, maar evengoed door andere aandoeningen zoals infecties. Dat suggereert Amerikaans onderzoek in de Archives of Internal Medicine.

23 februari 2012

De gunstige effecten van vezels op het lichaamsgewicht, cholesterol en het hart zijn duidelijk aangetoond in vroeger onderzoek. Dat vezels ook kunnen beschermen tegen andere 'killers' is een nieuwe en interessante vaststelling.
Yikyung Park (National Cancer Institute, Bethesda, VS) en collega's analyseerden de gegevens van 400.000 mannen en vrouwen die allen lid waren van de American Association of Retired Persons. In 1995 en 1996, wanneer ze 50 tot 71 jaar oud waren, vulde iedere deelnemer vragenlijsten in over zijn voedingsgewoontes, lichaamsgewicht, rookgedrag, beweging. De onderzoekers stelden grote variaties vast in vezelinname. Tijdens een follow-up van gemiddeld negen jaar overleden er 20.126 mannen en 11.330 vrouwen. De onderzoekers stelden vast dat een hoge vezelinname resulteerde in een significant lager sterfterisico bij mannen en vrouwen. Mensen die meest vezels aten, liepen minder kans te sterven aan cardiovasculaire ziekten, infectieziekten en longziekten. Alleen bij mannen leek een hoge vezelinname beschermend te zijn tegen overlijden door kanker. Vooral vezels uit granen zouden interessant zijn.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine