PremiumEndocrinologie

Weinig volle granen risico voor diabetes type 2?

Mannen die weinig volle graanproducten verbruiken hebben 80 % meer kans op een verminderde glucosetolerantie.

9 november 2012

Een lage consumptie van volle granen en vezels werd al langer in verband gebracht met een verhoogd risico van diabetes type 2. Er zijn echter maar weinig gegevens uit prospectieve studies die ook de effecten op de pre-diabetische fase omvatten. Onderzoekers hadden ook nog een interactie met het TCF7L2 gen gesuggereerd, maar verdere studies konden dit niet bevestigen. Een nieuwe Zweedse studie over dit onderwerp, uitgevoerd door onderzoekers van het Karolinska Institutet, is dan ook bijzonder welkom. De auteurs gingen het verband na tussen verbruik van volle granen en vezels en de incidentie van pre-diabetes en diabetes type 2 over acht tot tien jaar. Hun onderzoek omvatte 3180 vrouwen en 2297 mannen, 35 tot 56 jaar oud, die deelnamen aan het Stockholm Diabetes Prevention Program.

Activiteiten

Eerst en vooral voorzag het programma activiteiten die gericht waren op de preventie van diabetes. Bedoeling was de klassieke risicofactoren tegen te gaan, zoals obesitas (al een paar decennia een explosief probleem in onze samenleving), gebrek aan lichaamsbeweging, ongezonde eetgewoonten en roken. Dit alles ging gepaard met nieuwe benaderingen voor gezondheidsbevordering. De onderzoekers probeerden dit ook uit in verschillende soorten populaties.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine