PremiumMedische actualiteiten

Mediterraan dieet voorkomt primaire CV

In observationele studies en cohortonderzoek werd het verband aangetoond tussen het volgen van een mediterraan dieet en de vermindering van het risico op hart- en vaatziekten.

8 april 2013

De Spaanse gerandomiseerde multicentrische PREDIMED-studie onderzocht het effect van een mediterraan dieet bij deelnemers zonder hart- en vaatziekten behorende tot een hoogrisicogroep.
De gemiddelde follow-up bedroeg 4,8 jaar, op dat moment werd de studie stopgezet op basis van een analyse van de tussentijdse resultaten. Drie diëten werden vergeleken: het mediterrane dieet aangevuld met extra virgin olijfolie, het mediterrane dieet aangevuld met noten en een controledieet (met het advies de vetinname te beperken). Het onderzoek werd uitgevoerd bij 7.447 personen van 55 tot 80 jaar en komt tot het besluit dat een mediterraan dieet aangevuld met extra virgin olijfolie of noten de incidentie van cardiovasculaire accidenten bij mensen met een hoog cardiovasculair risico vermindert.

(referentie: Estruch R et al. N Engl J Med. 2013;368:1279)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine