PremiumEndocrinologie

Verband tussen consumptie van volle graangewassen en optreden van type 2-diabetes

Volle graangewassen zouden kunnen beschermen tegen type 2-diabetes omdat ze de calorie-inname verminderen, een gewichtstoename tegengaan en directe effecten hebben op de insulineresistentie.

5 juni 2013

Dat blijkt uit een observationele studie, die werd uitgevoerd in het kader van het Women's Health Initiative.

De studie heeft het verband onderzocht tussen volle en geraffineerde graangewassen enerzijds en type 2-diabetes anderzijds (diagnose die werd gesteld op grond van de geneesmiddelen die door postmenopauzale vrouwen werden ingenomen).

(referentie: Parker ED et al. Annals of Epidemiology. 2013;23:321)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine