PremiumCardiologie

Minder zout eten verlaagt het cardiovasculaire risico

Volgens recente studies zou een geringere zoutinname, vooral een natriuminname van minder dan 2300 mg per dag, negatieve effecten hebben. Vorsers van Harvard vroegen zich af of die paradoxale bevinding niet te wijten was aan bias en hebben daarom een studie uitgevoerd om na te gaan of dat inderdaad zo is.

21 januari 2014

In de TOHP-studies (Trials of Hypertension Prevention) hebben mensen met prehypertensie meerdere keren een 24 uursurinecollectie bijgehouden. Tijdens een zorgvuldige follow-up van 10 jaar in de TOHP II-studie en 15 jaar in de TOHP I-studie hebben 193 van de 2275 proefpersonen die geen zoutarm dieet volgden, een al dan niet fataal cardiovasculair accident ontwikkeld. Het risico bij de proefpersonen met een lagere natriumexcretie (minder dan 2300 mg/24 uur) was bijna een derde lager dan bij de proefpersonen zonder zoutbeperking, die een gemiddelde natriumexcretie vertoonden van 3630 mg/24 uur.

Daaruit besluiten de auteurs dat de TOHP-studies waarin een oplossing werd bedacht voor de methodologische problemen van de vroegere studies, bevestigen dat een geringere zoutinname (1500-2300 mg natrium per dag) bij de meeste mensen een gunstig effect heeft op de gezondheid. Dat strookt perfect met de huidige richtlijnen voor de voeding.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine