PremiumOncologie

Vitamine E en selenium kunnen risico op prostaatkanker verhogen

Uitgaande van de gegevens van de SELECT-studie (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial) die is uitgevoerd bij meer dan 35.000 mannen, heeft een studie van het Fred Hutchinson Cancer Research Center aangetoond dat hoge supplementen van selenium (200 µg/dag) én vitamine E (400 IE/dag) het risico op prostaatkanker in een verder gevorderd stadium verhogen en dat die effecten afhangen van de seleniumspiegel van de mannen vóór toediening van de supplementen.

Luc Ruidant - 4 maart 2014

De onderzoekers hebben het effect van selenium en vitamine E apart of in combinatie onderzocht op het risico op prostaatkanker bij 1.739 deelnemers aan de SELECT-studie bij wie een prostaatkanker was gediagnosticeerd, en bij 3.117 controlepersonen zonder kanker.

De studie werd gestart in 2001. Aanvankelijk was voorzien dat ze 12 jaar zou duren, maar ze is in 2008 stopgezet omdat de supplementen negatieve effecten bleken te hebben. De deelnemers werden tijdens de daaropvolgende jaren echter verder gevolgd.

Selenium in combinatie met vitamine E beschermt de celmembraan tegen oxidatie door vrije radicalen, maar de wetenschappers hebben nu vastgesteld dat de inname van seleniumsupplementen het risico op hooggradige kanker met 91% verhoogde bij de proefpersonen die geen seleniumtekort hadden.

De studie leert ook dat vitamine E-supplementen het risico op prostaatkanker met 63% en het risico op hooggradige prostaatkanker met 111% verhoogden bij mannen met een lage seleniumspiegel.

(referentie: Journal of the National Cancer Institute, 22 februari 2014, DOI: 10.1093/jnci/djt456)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine