PremiumCardiologie

Pure chocolade goed voor bloedvaten

En dan nu een bericht dat velen zal verheugen: onderzoek naar het effect van chocolade wijst op de voordelen ervan voor de gezondheid van het hart- en vaatstelsel.

Luc Ruidant - 5 maart 2014

Voedingsdeskundige Lydia Afman en haar collega's van de universiteit van Wageningen in Nederland vroegen 44 mannen van middelbare leeftijd om gedurende twee perioden van vier weken dagelijks 70 gram chocolade te eten. Allemaal hadden ze overgewicht. Na afloop van die twee perioden ondergingen de vrijwilligers een reeks tests om de gezondheid van de vaten te meten.

Het resultaat: pure chocolade beschermt, herstelt en verbetert de flexibiliteit van de bloedvaten, wat de bloeddruk van de vrijwilligers verbeterde. Bovendien voorkwam de chocolade dat witte bloedcellen aan de wanden van bloedvaten bleven kleven. Dat fenomeen kan op termijn de bloedsomloop hinderen en tot ernstige cardiovasculaire aandoeningen zoals een hartinfarct leiden.

Volgens de Nederlandse onderzoekers is het duidelijk dat deze effecten het risico op atherosclerose kunnen verminderen. Zowel de stijfheid van slagaderen als witte bloedcellen die aan bloedvaten blijven kleven, spelen immers een belangrijke rol bij aderverkalking.

Dit soort resultaten verkleint ons schuldgevoel wanneer we pure chocolade eten. Een goede reden dus om chocolade met mate op te nemen in ons voedingspatroon. Er zijn ergere dingen...

(referentie: The Faseb Journal, 20 maart 2014, doi:10.1096/fj.13-239384)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine