PremiumMedische actualiteiten

Borstvoeding beschermt baby op lange termijn tegen cardiovasculaire risico's

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat borstvoeding gedurende drie tot twaalf maanden aanzienlijk het risico vermindert om als volwassene chronische ontstekingen te krijgen die met cardiovasculaire aandoeningen samenhangen. Op lange termijn zou het effect even gunstig zijn als een behandeling met statines.

Luc Ruidant - 24 april 2014

Om tot die conclusie te komen analyseerden wetenschappers van de Northwestern University het CRP-gehalte (C-reactief proteïne) in bloedstalen van 7.000 jonge volwassenen tussen 24 en 32 jaar afkomstig uit verschillende sociale milieus. CRP wordt hoofdzakelijk door de lever geproduceerd en komt voor in geval van een ontsteking. Het kan worden beschouwd als een voorspeller van een hartziekte indien er hoge waarden in het lichaam worden aangetroffen.
De onderzoekers stelden vast dat wie als baby borstvoeding kreeg, op volwassen leeftijd een veel lager CRP-gehalte had in vergelijking met wie geen borstvoeding had gekregen. Het gehalte ligt 20% lager wanneer er gedurende ten minste drie maanden borstvoeding werd gegeven en zelfs 30% lager indien de borstvoeding minstens een jaar duurde.
Tot slot ontdekten de auteurs van het onderzoek ook dat voor elke stijging van het geboortegewicht met een pond (ongeveer 450 gram) het CRP-gehalte 5% lager was.


(referentie: Proceedings of the Royal Society B, 23 april 2014, doi: 10.1098/rspb.2013.3116)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine