PremiumMedische actualiteiten

Vezelrijk eten na een hartinfarct verlaagt overlijdensrisico

Een langetermijnstudie, die werd gesteund door de US National Institutes of Health, prijst andermaal de heilzame effecten van voedingsvezels op het hart- en vaatstelsel aan, vooral bij patiënten die een hartinfarct hebben overleefd.

Jorgen Vanderdood - 9 mei 2014

De Amerikaanse vorsers hebben de gegevens doorgenomen van 2.258 vrouwen en 1.840 mannen met een voorgeschiedenis van een infarct die hadden deelgenomen aan twee grote prospectieve cohortonderzoeken, de Nurses' Health Study en de Health Professionals Follow-Up Study, en die gedurende 22 jaar werden gevolgd. De inname van voedingsvezels voor en na het hartinfarct werd geraamd met vragenlijsten over de voeding. Tijdens de follow-up zijn 682 vrouwen en 451 mannen overleden.

De conclusies zijn bemoedigend. De totale sterfte en de frequentie van een tweede hartinfarct tijdens de eerste negen jaar na het infarct waren respectievelijk 25% en 13% lager bij de 20% patiënten die na het infarct meer vezels waren gaan innemen, dan bij de 20% patiënten die minder vezels waren gaan eten. Een verhoging van de vezelinname met 10 gram per dag verlaagde de sterfte met 15% tijdens de eerste negen jaar na het infarct, en met 33% als de patiënten de vezelinname meteen na het infarct hadden verhoogd. Het risico daalde meer bij vrouwen en vooral bij consumptie van graangewassen. Die resultaten bevestigen het nut van vezels in een gezonde levenswijze.

(referentie: BMJ, 29 april 2014, DOI:10.1136/bmj.g2659)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine