PremiumNeurologie

Fruit en groenten eten vermindert risico op CVA

Een meta-analyse uitgevoerd door onderzoekers van de universiteit van Qingdao in China toont aan dat een voeding rijk aan fruit en groenten met de meeste antioxidanten het risico op een cerebrovasculair accident (CVA) vermindert.

Luc Ruidant - 14 mei 2014

De auteurs van dit werk analyseerden 20 studies (zes Amerikaanse, acht Europese en zes Aziatische) die de voorbije jaren werden gepubliceerd en waaraan 760.629 personen deelnamen van wie 17.000 een beroerte hadden gehad. Ze stelden vast dat het risico op CVA met 11% verminderde indien iemand 200 mg groenten per dag at en met 32% indien die persoon naast groenten ook 200 mg fruit at, wat overeenkomt met 2 appels per dag.

Deze resultaten gelden ongeacht leeftijd, geslacht of type CVA (bloedstolsel of hemorragisch CVA). Bovendien zou toename van het verbruik van fruit en groenten tot 600 gram per dag de impact van ischemisch CVA wereldwijd met 19% kunnen verminderen.

Hoofdauteur dr. Yan Qu beveelt een voeding rijk aan fruit en groenten aan omdat deze de opname van micro- (vitamines en mineralen) en macronutriënten (waaronder vezels) verhoogt, zonder het aantal calorieën significant te doen stijgen. Dit kan de bloeddruk helpen verlagen en de microvasculaire functie verbeteren, wat het lagere risico op CVA verklaart.

(referentie: Stroke, 8 mei 2014, doi:10.1161/STROKEAHA.114.004836)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine