PremiumOncologie

Minder vlees eten kan jongvolwassene beschermen tegen borstkanker

De insuline-like 1 groeifactor kan het borstkankerrisico beïnvloeden bij een proteïnerijke voeding. Deze groeifactor speelt een belangrijke rol bij de weefselgroei en tumorprogressie.

Dr. Jacques Ninane - 16 juli 2014

In deze Amerikaanse studie werd in 1991 een voedingsvragenlijst met 130 items ingevuld door bijna 90.000 vrouwen, van 25 tot 43 jaar. De auteurs van de studie publiceren vandaag de resultaten na een follow-up van 23 jaar. Tijdens de follow-up werden 2.830 gevallen van borstkanker gediagnosticeerd.

In de volledige groep houdt de hoogste consumptie van rood vlees verband met een toename van het borstkankerrisico (relatief risico (RR) 1,22; betrouwbaarheidsinterval 95%: 1,06 tot 1,40). De grootste consumenten van gevogelte, vis, eieren, groenten of noten lijken niet te worden blootgesteld aan een hoger risico van borstkanker. Consumptie van gevogelte lijkt in elk geval in verband te staan met een lager risico bij gemenopauzeerde vrouwen (RR 0,73 ; IC 0,58 tot 0,91). Het resultaat houdt stand na aanpassing voor het totale vetverbruik en lijkt hier niet afhankelijk van.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine