PremiumMedische actualiteiten

Heel veel fruit en groenten hoeft niet: vijf porties per dag volstaan

Een Britse studie die in april is gepubliceerd, heeft aangetoond dat je minstens zeven porties fruit en groenten per dag moet eten om het risico op kanker en hart- en vaataandoeningen te verlagen.

Luc Ruidant - 5 augustus 2014

Chinese en Amerikaanse vorsers hebben nu aangetoond dat de gunstige effecten van magnesium, kalium en vitamines niet meer toenemen vanaf het zesde stuk fruit of de zesde portie groenten. Onder leiding van prof. Frank B. Hu hebben de vorsers de resultaten van zestien prospectieve cohortonderzoeken met in het totaal 833.234 personen (duur 4,6-26 jaar) doorgenomen. Tijdens de follow-up zijn 56.423 deelnemers overleden, van wie 11.152 aan cardiovasculaire accidenten en 16.817 aan kanker.

Resultaat: elke portie fruit of groenten van 100 gram verlaagde de totale sterfte met gemiddeld 5% en de cardiovasculaire sterfte met 4%. Bij de proefpersonen die vijf porties per dag aten, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) sinds 2003 aanraadt, was de sterfte 26% lager dan bij de proefpersonen die helemaal geen fruit en groenten aten. Maar de sterfte daalde niet verder bij inname van meer dan vijf porties. Waarom dat zo is, hebben de vorsers niet kunnen achterhalen.

(referentie: British Medical Journal, 29 juli 2014, DOI: 10.1136/bmj.g4490)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine