PremiumMedische actualiteiten

Te veel zout zou jaarlijks meer dan 1,6 miljoen dodelijke slachtoffers maken

photo

Amerikaanse en Britse vorsers hebben een meta-analyse uitgevoerd van de zoutinname en het gevaar van te veel natrium voor de gezondheid. Ze hebben daartoe de gegevens doorgenomen van 107 studies over de voedselinname in 66 landen, die samen goed waren voor driekwart van de volwassen populatie in de wereld.

Luc Ruidant - 26 augustus 2014

Hun bevindingen spreken voor zich: in 2010 aten volwassenen gemiddeld 3,95 gram natrium per dag. Dat betekent dat 99,2% van de wereldbevolking meer zout inneemt dan de hoeveelheid die de WGO aanraadt, zijnde 2 gram natrium (5 gram keukenzout) per dag.
Daarna hebben de wetenschappers berekend dat een verlaging van de zoutinname de bloeddruk verlaagt. Hypertensie is een risicofactor voor hart- en vaataandoeningen en cerebrovasculair accident. Ze stellen dat zout ook bijdraagt tot osteoporose, nierziekten en maagkanker.
Volgens hen zouden wereldwijd jaarlijks ongeveer 1,65 miljoen mensen sterven wegens een te hoge zoutinname. De auteurs van de studie raden dan ook aan om de dagelijkse zoutinname te verlagen, maar stellen toch voor om aanvullende klinische studies uit te voeren vooraleer aanbevelingen voor de volksgezondheid te formuleren.

(referentie: New England Journal of Medicine, 14 augustus 2014, DOI: 10.1056/NEJMoa1304127)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine