PremiumMedische actualiteiten

Pindanoten helpen tegen cardiovasculaire ziekten en allergie

Er wordt zeer veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar pindanoten. Zo hebben onderzoekers van de Vanderbilt University (Nashville) aan de hand van een onderzoek (1) op basis van de gegevens van drie grote epidemiologische studies ontdekt dat die voedingsmiddelen goed zijn voor de cardiovasculaire gezondheid, ongeacht het geslacht en de etnische groep.

Luc Ruidant - 17 maart 2015

Uit hun resultaten blijkt dat toevoeging van 30 gram pindanoten per week aan een evenwichtige voeding het risico op vroegtijdig overlijden door een hartziekte met 23 tot 38% verlaagt en de algemene sterfte met 17 tot 21%. Die resultaten bevestigen eerdere studies die al hadden aangetoond dat pindanoten goed zijn voor de gezondheid.

De beste manier om een pinda-allergie te voorkomen, ook al lijkt dat wat tegenstrijdig, is trouwens om ze te eten. (2)
Tot die vaststelling kwam een team van het King's College in Londen door 640 Israëlische zuigelingen tussen 4 en 11 maanden te volgen die in het Verenigd Koninkrijk woonden en eczema en/of een allergie voor eieren hadden. De onderzoekers ontdekten dat kinderen die een 'pindadieet' volgden (minstens 6 gram per week) vanaf de leeftijd van 5 jaar 81% minder allergie vertoonden.

Let wel: jonge kinderen mogen uiteraard geen pinda's krijgen, het arachide-eiwit wordt onder medisch toezicht geleidelijk ingevoerd in de voeding.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine