PremiumCardiologie

Fruit, genetica en het hart

Er wordt al lang beweerd dat veel fruit en groenten eten en een hoge inname van vitamine C het risico op ischemisch hartlijden verlagen. Maar klinische studies hebben nogal wisselende resultaten opgeleverd. Hoe zit de vork nu in de steel?

Jean Andris - 16 juni 2015

Camilla Kobylecki et al. (Denemarken) zijn uitgegaan van de hypothese dat genetisch bepaalde hoge plasmaconcentraties van vitamine C en een hoge consumptie van fruit en groenten gepaard gaan met een lagere cardiovasculaire en een lagere totale sterfte. Om die hypothese te toetsen, hebben ze het genotype van het SLC23A1-gen bepaald bij 97.203 blanken van wie er 10.123 ischemisch hartlijden vertoonden. Het SLC23A1-gen is één van de genen die een rol spelen bij het natriumafhankelijke vitamine C-transport. Bijna 8.500 deelnemers zijn tijdens de studie overleden. De auteurs hebben ook de vitamine C-plasmaconcentratie gemeten bij 3.512 mensen en informatie verzameld over de eetgewoonte van 83.256 mensen.

Een bevoorrecht allel
Het allel SLC23A1 rs33972313 G correleerde met een 11% hogere plasmaconcentratie van vitamine C. Bij multivariate analyse bedroeg de hazard ratio (HR) van ischemisch hartlijden na correctie 0,87 bij een hogere consumptie van fruit en groenten in vergelijking met een lage consumptie. De HR van totale sterfte bedroeg 0,80. De HR bij patiënten met andere allelen was hoger dan bij de patiënten met het bovenvermelde allel. Bij instrumentale variantieanalyse was de odds ratio van ischemisch hartlijden en de totale sterfte respectievelijk 0,90 en 0,88 in geval van een genetisch bepaalde 25% hogere vitamine C-spiegel.

Toch maar fruit en groenten
De auteurs bevestigen dus dat een hoge consumptie van fruit en groenten het risico op ischemisch hartlijden en de totale sterfte verlaagt. Maar genetisch bepaalde hoge vitamine C-spiegels blijken een even sterk effect te hebben. Het is dan ook niet gemakkelijk om de respectieve bijdrage van beide te bepalen. Op grond van de gegevens van de studie kan ook niet worden uitgesloten dat de positieve invloed van fruit en groenten gedeeltelijk te danken is aan een hogere plasmaconcentratie van vitamine C.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine