PremiumReumatologie

Calcium- en vitamine D-supplementen : Aanbevelingen met winstoogmerk? De IOF reageert

De International Osteoporosis Foundation (IOF) reageert op een recent artikel(1) dat stelt dat de huidige richtlijnen voor calcium- en vitamine D-supplementen gedicteerd worden door de farmaceutische industrie. De IOF stelt dat de richtlijnen wel degelijk op bewijskracht zijn gestoeld.

17 augustus 2015

De auteur van het artikel stelt zich vragen over het nut van calcium en vitamine D bij de preventie van osteoporose en fracturen. Volgens hem tonen sommige studie aan dat calciumsupplementen geen gunstige invloed uitoefenen en zelfs schadelijk zouden kunnen zijn. Hij denkt ook dat de richtlijnen van de gezondheidsorganisaties over supplementen ontoereikend zijn.

De IOF repliceert dat de calciumbehoefte eerst moet worden gedekt door de voeding en dat supplementen alleen geïndiceerd zijn bij mensen die er niet in slagen om voldoende calcium binnen te krijgen via de voeding. Wat vitamine D betreft, ontkent de IOF niet dat er discussie is over de vraag wat de beste vitamine D-spiegel is. Maar wat de grond van het probleem betreft, merkt de IOF op dat vitamine D als essentieel wordt beschouwd bij de preventie van fracturen, vooral heupfracturen bij ouderen en mensen met een hoog risico op vitamine D-deficiëntie. De IOF raadt niet aan om iedereen vitamine D-supplementen te geven, maar alleen patiënten die een risico lopen op vallen, en om fracturen te voorkomen bij 60-plussers of mensen die gemakkelijk vitamine D-insufficiëntie vertonen, bijvoorbeeld door een geringe blootstelling aan de zon. De IOF voegt er ook aan toe dat ze niet aanraadt om de hele bevolking te screenen op vitamine D-tekort.

Waarvan akte
De auteur ontkent de gunstige effecten van calcium en vitamine D op grond van studies die hijzelf heeft gepubliceerd met een volgens de IOF twijfelachtige studieopzet. Het is nogal verrassend dat het artikel wordt gepubliceerd in volle vakantieperiode. Het gaat in tegen een hele rist andere publicaties die aantonen dat calcium- en vitamine D-supplementen doeltreffend zijn bij de preventie van osteoporose en van fracturen. Iedereen moet maar zijn eigen mening vormen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine