PremiumUrologie

Koffie "op zijn Italiaans" zou beschermen tegen prostaatkanker

photo

Tal van onderzoeken hebben aangetoond dat matig koffiedrinken het risico op meerdere aandoeningen waaronder prostaatkanker zou kunnen verlagen. Aangezien het bewijsmateriaal onvoldoende werd geacht om definitieve conclusies te trekken over het beschermende effect van koffie, heeft een Italiaanse groep een studie uitgevoerd bij 6989 mannen uit de streek van Molise, die gedurende gemiddeld vier jaar werden gevolgd.

Luc Ruidant - 24 mei 2017

Licia Iacoviello et al. hebben het koffiegebruik geanalyseerd evenals het aantal patiënten dat tijdens die periode prostaatkanker heeft ontwikkeld. Het risico op prostaatkanker bleek 53% lager te zijn bij de patiënten die minstens drie koppen koffie per dag dronken.

Om dat resultaat te bevestigen, hebben de wetenschappers prostaatkankercellen in vitro blootgesteld aan koffie-extracten met of zonder cafeïne. Enkel de cafeïnehoudende extracten verminderden de vermenigvuldiging en de metastasering van de kankercellen. Dat effect werd niet teruggevonden met decafeïné. De vorsers concludeerden dan ook dat de gunstige effecten van koffie waarschijnlijk toe te schrijven zijn aan cafeïne en niet aan de vele andere stoffen die in koffie zitten.

De auteurs onderstrepen dat de studie werd uitgevoerd in een populatie woonachtig in het midden van Italië, die haar koffie op de transalpijnse manier maakt: hoge druk, zeer heet water en geen filter. Mogelijk resulteert die methode in een hogere concentratie van bioactieve stoffen.

(referentie: International Journal of Cancer, 24 april 2017, DOI: 10.1002/ijc.30720)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine