PremiumCardiologie

Het ontbijt overslaan is slecht voor de slagaders

photo

Een Spaans onderzoek toont aan het ontbijt belangrijk is voor de gezondheid van de slagaders. Het ontbijt is dus een belangrijk wapen in de strijd tegen hart- en vaataandoeningen.

Luc Ruidant - 7 november 2017

Wetenschappers hebben 4052 volwassenen van middelbare leeftijd (40 tot 54 jaar) die bij inclusie in de studie geen hart- en vaataandoening vertoonden, gedurende zes jaar gevolgd. Met een elektronische vragenlijst hebben ze de gebruikelijke voeding van de deelnemers geëvalueerd en uitgerekend welk percentage van de totale hoeveelheid calorieën het ontbijt leverde.

De deelnemers werden in drie groepen ingedeeld naargelang het percentage van de totale hoeveelheid calorieën die door het ontbijt werd geleverd: meer dan 20% (27% van de deelnemers), 5% tot 20% (70%) en minder dan 5% (mensen die dus 's morgens weinig of niets aten) (3%). Met een echografie hebben de vorsers eventuele vetafzettingen in de slagaders opgespoord.

Het risico op atherosclerose buiten de kransslagaders was 55% hoger bij de deelnemers uit de derde groep dan bij de deelnemers van de eerste groep, die een uitgebreid ontbijt namen, en het risico op veralgemeende atherosclerose was 2,57-maal hoger. Het verschil bleef overeind na correctie voor andere risicofactoren zoals roken, de cholesterolconcentratie en onvoldoende lichaamsbeweging.

De mensen die een calorierijk ontbijt aten, vertoonden minder vaak overgewicht en hadden een betere bloeddruk, lagere serumlipiden en een lagere glykemie.

"Mensen die niet ontbijten om te vermageren, eten uiteindelijk meer en minder gezond voedsel tijdens de rest van de dag", betreurt prof. Prakash Deedwania, auteur van een commentaarstuk bij het artikel. "Er kunnen hormonale onevenwichtigheden optreden en de circadiaanse ritmes kunnen ontregeld worden."

(referentie: Journal of the American College of Cardiology, 10 oktober 2017, doi: 10.1016/j.jacc.2017.08.027 et 10.1016/j.jacc.2017.08.054)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine