PremiumCardiologie

Chilipeper eten verlaagt het cardiovasculaire risico

photo

Volgens een grote Italiaanse studie zou regelmatige consumptie van chilipeper, d.w.z. minstens vier keer per week, de totale sterfte en de cardiovasculaire sterfte sterk verlagen.

Luc Ruidant - 28 januari 2020

Chilipeper is een van de klassieke ingrediënten in een mediterrane voeding. Meerdere studies hebben aangetoond dat chilipeper heilzame effecten heeft op de gezondheid. Er was echter weinig epidemiologisch onderzoek verricht naar de eventuele correlatie tussen het eten van chilipeper en het overlijdensrisico.

Marialaura Bonaccio et coll. hebben daarom een studie uitgevoerd bij een staal van 22 811 Italiaanse volwassen mannen en vrouwen uit de algemene bevolking. De consumptie van chilipeper werd geraamd met de EPIC-vragenlijst (European Prospective Investigation Into Cancer). Die vragenlijst polst hoe vaak je chilipeper eet.

Tijdens een gemiddelde follow-up van 8,2 jaar zijn 1236 mensen gestorven. De totale sterfte was 23% en de cardiovasculaire sterfte 34% lager bij de mensen die graag chilipeper aten (meer dan vier keer per week), dan bij de mensen die er geen aten. Er werd een negatieve correlatie vastgesteld tussen regelmatig chilipeper eten en het optreden van ischemisch hartlijden (daling van het risico met 44%) en de cerebrovasculaire sterfte (daling met 61%).

De correlatie tussen de consumptie van chilipeper en de totale sterfte was sterker bij mensen zonder hypertensie.

Tot besluit, regelmatig chilipeper eten correleert met een lagere sterfte ongeacht de doodsoorzaak en een lagere cardiovasculaire sterfte, ongeacht de cardiovasculaire risicofactoren en de mate waarin de mediterrane voeding werd nageleefd. Interessant is voorts dat chilipeper heilzame effecten blijkt te hebben ongeacht het type voeding.

(referentie: Journal of the American College of Cardiology, 24 december 2019, doi: 10.1016/j.jacc.2019.09.068)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine