PremiumMedische actualiteiten

Aardbeien goed tegen slechte cholesterol

Vroegere studies hebben al aangetoond dat aardbeien de rode bloedcellen versterken en het risico op infarct bij vrouwen verlagen. Een nieuwe studie geeft aan dat ze de slechte cholesterol verlagen en beschermen tegen hart- en vaataandoeningen.

Luc Ruidant - 10 maart 2014

Italiaanse en Spaanse vorsers hebben 23 vrijwilligers van gemiddeld 27 jaar gevraagd om gedurende een maand een halve kilo aardbeien per dag te eten. Op het eind van die maand toonde het bloedonderzoek een duidelijke daling van de LDL-cholesterol met ongeveer 13,7% en van de triglyceriden met 20,8%. De concentratie van de goede cholesterol was niet veranderd. Ook verbeterden andere parameters van de gezondheid, bijvoorbeeld de concentratie van antioxiderende biomarkers zoals vitamine C en de plaatjesfunctie. Al die effecten verdwenen 15 dagen na het eind van het dieet. Dat bevestigt dat de daling van de concentratie van de vetten kan worden toegeschreven aan de consumptie van de aardbeien. Volgens prof. Maurizio Battino zijn die goede resultaten mogelijk te danken aan anthocyanines, polyfenolen die het fruit zijn kleur geven. De vraag is nu of een "redelijker" hoeveelheid aardbeien ook significante effecten heeft. Het zou ook interessant zijn om het aardbeiendieet te testen bij mensen met belangrijke risicofactoren.

Journal of Nutritional Biochemistry, maart 2014, DOI:10.1016/j.jnutbio.2013.11.002

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine