PremiumMedische actualiteiten

Het mediterrane dieet gewikt en gewogen

photo

De laatste jaren staat de mediterrane voeding sterk in de belangstelling. Die voeding heeft recentelijk wel wat van haar pluimen verloren en er zijn ook kapers op de kust. Desondanks liggen er nog mooie dagen in het verschiet. Maar wordt het mediterrane dieet wel goed gevolgd? En wat brengt het bij?

Jean Andris - 30 september 2014

In de PREDIMED-studie (Prevenci?n con Dieta Mediterranea), een gerandomiseerde primaire preventiestudie die vijf jaar heeft geduurd, was de incidentie van hart- en vaataandoeningen 30% lager bij de mensen die een mediterrane voeding aten, dan bij mensen die een voeding aten met een gecontroleerde hoeveelheid vetten. Tijdens de studie werden de deelnemers regelmatig bezocht, maar het is alom bekend dat de richtlijnen voor een gezonde levenswijze niet altijd goed worden nageleefd. Bij die visites werd een evaluatierooster van 14 punten gebruikt om de therapietrouw ten aanzien van het dieet in te schatten. De auteurs van de studie hebben onderzocht in welke mate dat rooster correleerde met incidente hart- en vaataandoeningen in de onderzochte cohorte.

Fijnere analyse

De studie werd uitgevoerd bij 7.447 mannen en vrouwen van gemiddeld 67 jaar met diabetes of minstens drie cardiovasculaire risicofactoren. Het primaire eindpunt was een samengesteld eindpunt van infarct, CVA of cardiovasculaire sterfte. Tijdens de duur van de studie zijn 288 proefpersonen het slachtoffer geworden van hart- en vaataandoeningen: CVA n = 139, infarct n = 106 en cardiale dood n = 87. Bij een gecorrigeerde statistische analyse correleerde een stijging van de adherentiescore met twee punten met een daling van de incidentie van hart- en vaataandoeningen met 25%. De correlatie tussen die score en de incidentie van hart- en vaataandoeningen was minder goed bij de vrouwen en in de controlegroep, maar de relatie was beter als gebruik werd gemaakt van gewogen scores. Bij verdere analyse werd aangetoond dat alleen een hogere consumptie van groenten en noten gepaard ging met een vermindering van de cardiovasculaire accidenten.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine