PremiumMedische actualiteiten

Meer koffie drinken zou melanoom voorkomen

Van koffie werd al beweerd dat het goed is voor het geheugen en beschermt tegen diabetes en bepaalde vormen van kanker. In grote hoeveelheden zou het echter ook een beschermend effect hebben tegen melanoom, de dodelijkste van alle huidkankers.

3 maart 2015

Onderzoekers van het National Cancer Institute in de Verenigde Staten hebben de gegevens met betrekking tot koffieconsumptie onderzocht van 447.357 blanke, niet-latino Amerikanen tussen 50 en 71 jaar, die in het begin van de studie geen kanker hadden en die gemiddeld 10 jaar werden gevolgd. In die periode werden 2.904 maligne melanomen en 1.874 melanomen in-situ ontdekt.??Hun resultaten tonen aan dat mensen die veel koffie drinken (meer dan vier koppen per dag) 20% minder risico lopen op een maligne melanoom dan mensen die helemaal geen koffie drinken.

Voor melanomen in-situ werd geen verschil gevonden. Decafeïné bood trouwens geen enkele bescherming.??De auteurs benadrukken dat het over voorlopige resultaten gaat die bevestigd moeten worden in andere populaties, maar geven toch een mogelijke verklaring: naast cafeïne bevat het zwarte goedje ook tal van andere bioactieve verbindingen die de carcinogenese zouden onderdrukken en een positieve invloed zouden hebben op ontstekingen, oxidatieve stress en DNA-schade van de cellen en die de huid zouden beschermen tegen uv-straling.

Journal of the National Cancer Institute, 2015, doi: 10.1093/jnci/dju421

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine