Medische actualiteitenPremium

Straks geneesmiddelen afleveren met zelfrijdende auto?

photo

Zouden we zelfrijdende voertuigen kunnen inzetten voor het leveren van pakjes? In Mechelen heeft men het vorige vrijdag uitgeprobeerd. In het kader van het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) wilde de stad Mechelen wel teststad zijn.

Het project ALEES, dat in februari 2017 van start ging, onderzoekt de mogelijke rol van zelfrijdende voertuigen in logistieke trajecten in de stad. VIL analyseert aan welke randvoorwaarden er moet worden voldaan om deze autonome voertuigen efficiënt in te zetten binnen logistieke applicaties, zoals pakketbelevering.

Van autonoom personenvervoer naar pakjesleveringen

Voor de test wordt een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile ingezet. De wagen rijdt volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. Het ontwerp van dit voertuig biedt ook mogelijkheden om er pakketten mee te vervoeren. Dit wordt nu voor de eerste keer getest tijdens dit VIL-experiment.

Vlaams minister van Economie, Werk, Innovatie en Sport, Philippe Muyters: "Ik geloof sterk in de voordelen van autonome voertuigen, niet alleen voor personen- of vrachtvervoer, maar zeker ook voor last mile-oplossingen in steden. Ik ben heel tevreden dat we dit met VIL in Vlaanderen kunnen testen. Vlaanderen positioneert zich eens te meer als een living lab waar slimme oplossingen in echte situaties getest kunnen worden."

Uitgestippeld traject door centrum Mechelen

Op vrijdag 25 mei heeft het voertuig een aantal uitgestippelde trajecten uitgevoerd. Uit deze eerste test moet blijken welke toegevoegde waarde zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor last mile belevering in een stad. Zo zou een leverancier aan de rand van de stad goederen kunnen overladen op de zelfrijdende auto's die dan de laatste kilometers in de stad autonoom afleggen. De voertuigen zouden een duurzaam alternatief kunnen bieden voor de talloze bestelwagens die dagelijks pakjes leveren in de steden.

Veiligheid voorop

Om de veiligheid van de omgeving tijdens de testritten te garanderen, had de VIL de nodige voorzorgen genomen. "Tijdens de rit was er permanent toezicht van de politie voorzien. De kans dat het voertuig een gevaarlijke situatie zou veroorzaken was verwaarlooosbaar. Het voertuig reed tijdens de test maximum 10 km/u. Er was ook een co-piloot voorzien, in case of...", zegt VIL projectleider Kris Neyens.

Deze test en het project worden mee ondersteund door het wereldvermaarde Duitse instituut Fraunhofer IML voor het uittekenen van de nodige IT-architectuur.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door De redactie28 mei 2018

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
24 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine