PremiumNeurologie

Te veel op sociale netwerken zitten zou schadelijk zijn voor de geestelijke gezondheid van jongeren

photo

Volgens een Amerikaanse observationele studie lopen adolescenten die te veel tijd doorbrengen op sociale netwerken, een hoger risico op geestelijke gezondheidsproblemen, vooral interiorisatie zoals angst en depressie en agressiviteit dan jongeren die helemaal geen gebruik maken van sociale media.

Luc Ruidant - 24 september 2019

Meer en meer studies tonen aan dat overmatig gebruik van sociale netwerken een schadelijk effect heeft op het welzijn van adolescenten. Volgens een nieuwe studie zou dat echter ook op lange termijn een echte bedreiging voor de geestelijke gezondheid zijn.

Wetenschappers hebben gedurende drie jaar, van 12 september 2013 tot 23 oktober, getuigenissen verzameld van 6695 adolescenten. Ze hebben hun gevraagd hoeveel tijd ze tijdens een doorsneedag doorbrachten op sociale media. Ze hebben ook vragen gesteld over eventuele geestesstoornissen, die in twee categorieën werden ingedeeld: interne (sociale terugtrekking, problemen om angst en depressie te verwerken) en externe (agressiviteit en instructies niet volgen).

De gegevens werden geanalyseerd tussen 14 januari 2019 en 22 mei 2019. Minder dan 17% van de ondervraagde adolescenten bleek geen gebruik te maken van sociale media. 2082 (32%) brachten minder dan 30 minuten per dag door op sociale media, 2000 (31%) 30 minuten tot drie uur, 817 (12%) drie tot zes uur en 571 (8%) meer dan zes uur per dag.

3930 respondenten (59%) zeiden geen problemen inzake geestelijke gezondheid te hebben, maar 1169 (18%) bleken te kampen te hebben met interne en externe geestesstoornissen, 885 (14%) enkel met externe stoornissen en 611 (9%) met interne stoornissen.

Bij analyse zonder correctie voor vertekenende factoren vertoonden de respondenten die meer dan 30 minuten per dag op sociale media zaten, vaker zowel interne als interne én externe geestesstoornissen dan de respondenten die dat niet deden.

Na correctie voor vertekenende factoren correleerde het gebruik van sociale media gedurende meer dan drie uur per dag significant met zowel interne als met interne én externe stoornissen.

Volgens de auteurs hoeft het gebruik van sociale netwerken bij adolescenten niet te worden gebannen, maar moet worden gezocht naar een goed evenwicht tussen de mogelijke voordelen en de mogelijke negatieve gevolgen voor de gezondheid.

(referentie: Jama Psychiatry, 11 september 2019, doi: 10.1001/jamapsychiatry.2019.2325)

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2749480

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden
Print Magazine

Recente Editie
20 maart 2026

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine